Functie en effecten van water drinken

Water – En de belangrijke functie en effecten ervan.

Je bloed filteren

Water is vooral heel belangrijk voor je nieren. De nieren zorgen ervoor, dat alle ongewenste stoffen die je via voeding en drinken tot je hebt genomen, zoals afvalstoffen, gifstoffen, chemische stoffen en overtollige, niet bruikbare stoffen, snel uit je bloed worden verwijderd.
Je nieren zuiveren de gehele dag continue je bloed, wat belangrijk is voor hart- en bloedvaten. Per dag wordt ongeveer 180 liter vloeistof langs de nieren geperst. Het grootste gedeelte hiervan gaat weer terug de bloedbaan in, waardoor de 5 liter bloed die we in ons lichaam hebben, iedere dag ongeveer 36 keer gefilterd wordt.
Het deel dat achterblijft is de 1,5 liter urine die we iedere dag uitplassen. Je kunt water dus zien, als olie die de machine (de nieren) smeert. Advies: Neem voor het ontbijt een groot glas water en laat het 10-15 minuten doorwerken.  Op deze wijze wordt het spijsverteringskanaal letterlijk en figuurlijk ‘doorgespoeld’, waardoor er meer eetlust ontstaat.

Drink jij voldoende?

Voldoende water drinken is zeer belangrijk. Als je te weinig drinkt kan dit leiden tot primaire klachtvormen als hoofdpijn, migraine, concentratieverlies, problemen met de ontlasting, oververmoeidheid en blaasontsteking. Desondanks hebben nog veel mensen moeite, om daadwerkelijk voldoende water te drinken.
Water is belangrijk, ongeveer 75% van ons lichaam bestaat uit water. Je lichaam heeft vocht nodig voor al je lichaamsprocessen, zoals voedingsstoffen door je lichaam transporteren, afvalstoffen afvoeren, je spijsvertering regelen en je lichaamstemperatuur stabiel houden door middel van zweten. Als je te weinig water drinkt kan je lichaam niet optimaal functioneren.
Ook voor je huid is het belangrijk om voldoende te drinken. Een droge huid ontstaat niet alleen door invloeden van buitenaf, maar ook door een tekort aan water. Ook kan je te zwaar worden als je weinig water drinkt. Je kunt niet altijd het verschil ervaren tussen honger en dorst, waardoor je kunt gaan snoepen, terwijl je lichaam eigenlijk om water vraagt.

Hoeveel vocht zou je per dag moeten drinken?

Het is belangrijk om minstens anderhalve liter vocht per dag te drinken. Als het warm is, is het beter om 2 liter te drinken, omdat je op warme dagen veel vocht verliest door het transpireren.
Het beste is, om voornamelijk water of kruidenthee zonder suiker te drinken. Maar melk of karnemelk is ook goed.

Hoe weet je dat je te weinig hebt gedronken?

Je merkt dit aan de kleur van de urine. Als de urine donkergeel is, weet je dat je te weinig drinkt. Hoe donkerder de urine, hoe hoger de concentratie van je gif- en afvalstoffen in de urine is.
Als je voldoende drinkt, is de urine lichtgeel tot helder doorzichtig. Als je overigens voldoende drinkt en tóch donkere urine hebt, dan is het raadzaam om even naar  de huisarts te gaan. Er kan dan mogelijk een probleem met de nieren zijn.
Ook kun je een vochttekort merken, aan een plotseling opkomende hoofdpijn of migraine. Zoals eerder vermeld, kunnen andere signalen een gebrek aan concentratie en vermoeidheid zijn.
Indien je dorst hebt, ben je eigenlijk al te laat.
Het is beter om op tijd en regelmatig wat te gaan drinken.

Advies om voldoende te blijven drinken.

Drink direct een beker water nadat je naar het toilet bent gegaan. Zo wordt plassen een herinnering om weer wat te drinken en vul je het vocht dat je verliest direct weer aan.             
Of neem naast koffie, ook een glas water.
Een fles water bij je in de nabijheid zetten of meenemen.
Als je regelmatig een fles water ziet staan, zul je het sneller drinken. Zorg er daarom voor dat je altijd een flesje water bij je hebt.

Water niet lekker?

Sommige mensen vinden water niet lekker, omdat het nergens naar smaakt. Door een heel klein beetje suikervrije limonade of wat vers citroensap door het water te mengen wordt dit anders. Vruchtensap aanlengen met water is ook werkzaam.
Begin elke morgen goed.                                                                                              
Start de dag met een lekker groot glas water. Dan hoef je er de rest van de dag minder aan te denken. Bovendien ben je gelijk lekker wakker en heb je geen ochtendadem!
Wanneer je trouwens een glas lauw water drinkt op een lege maag dan helpt dit ook bij ontgiften en het zorgt ervoor dat je darmen goed op gang komen, waardoor je minder snel last krijgt van verstopping. Bovendien kun je water drinken na het eten om evt. etensresten weg te spoelen.

Dit is belangrijke informatie na en gedurende Healing,  Proces begeleiding en behandel perioden.

Meer in deze categorie:

– Energie Frequentie verhogen

– Functie en effecten van water drinken

Oefeningen ter verbetering van de balans

Collectieve Helingen op donderdag avond

Eén op één Helingen